Mass Fire Engine

Mass Fire Engine A page that gives you more than you expect on Facebook is Complex Magazine.

22/02/2025
إنها ليست سيارة باتموبيل، ولا مركبة سباق دراجستر. ⁣هذه المركبة الجديدة لم تُصمَّم لتجاوز حدود السرعة، بل لتحطيم الأرقام ...
16/02/2025

إنها ليست سيارة باتموبيل، ولا مركبة سباق دراجستر. ⁣
هذه المركبة الجديدة لم تُصمَّم لتجاوز حدود السرعة، بل لتحطيم الأرقام القياسية في كفاءة الطاقة الكهربائية 🔋.⁣

رينو فيلانت ريكورد 2025 🚗⚡ سيارة كهربائية تجريبية تم تطويرها لتعزيز كفاءة استهلاك الطاقة ووضع معايير جديدة لمعدل استهلاك الطاقة ومدى القيادة، بفضل بطاريتها بسعة 87 كيلو واط/ساعة. هذا التحدي مدعوم بتصميم فائق الديناميكية الهوائية، وتحكم مُحسَّن في الوزن، وبالطبع، خبرة ميشلان!⁣

💥 كل يوم معلومه مع Mass Fire  Engine ماس فاير انجين 💪💫 مبدايا لو بتسوق الاوتوماتيك ... لازم تعرف شوية حاجات 💨 أول حاجة ه...
30/01/2025

💥 كل يوم معلومه مع Mass Fire Engine ماس فاير انجين 💪

💫 مبدايا لو بتسوق الاوتوماتيك ... لازم تعرف شوية حاجات

💨 أول حاجة هنتكلم على الرموز الاساسية اللى بنشوفها فى الفتيس

الـ P يعنى Park دة اللى بتوقف بية العربية
الـ R يعنى Reverse دى اللى بيخلى العربية ترجع لورا
مارشدير يعنى
الـ N يعنى Neutral وضع التمووير ... الموور يعنى
الـ D يعنى Drive وضع السواقة او المشى بالعربية

1 - لازم تبقى عارف أن العربية فى الاوتو مش هتدور
على الـ D ولا هتدور على الـ R لانة بـ اختصار ال D و ال R بيفصلو كهربة عن المارش تماما و مش هيخلى العربية تدور نهائى

2 - و أنت واقف فى أشارة هات الـ N اللى هو المور عشان تريح تروس الفتيس و متلفش على الفاضى و تبقى العربية عايزة تطلع
و انت ماسكها فرامل

3 - و أنت بتجيب الـ D أو الـ R خلى رجلك على الفرامل لانك لو جبت حاجة منغير فرامل هتلاقى العربية مشيت
منغير ما تدوس بنزين لان التروس اتحركت و حركت العربية معاها ...

4 - مينفعش تنقل من نقلة لـ نقلة و العربية ماشية حتى لو ماشية على سرعة 5 كم يعنى مينفعش مثلا و انت بتطلع من ركنة و جايب ال D و العربية لسة براحة اوى اهى و بتطلع من الركنة تروح جايب ال R عشان تعدل نفسك و تطلع
لا انت كدة بدمر تروس الفتيس مع الوقت لازم العربية تقف
و تروح جاى ناقل من الـ D و الـ R و العكس

5 - نيجى بقى للـ الاوضاع التانية و هى الـ L و الـ 2 و الـ 3
الـ L هو الغيار الاولانى و دة الناس بتستخدمة فى المطالع الجامدة لانة بيدى عزم شديد على سرعة قليلة بس خد بالك مينفعش تكون ماشى 60 ولا 80 و تروح جايب الـ L هتكسر الفتيس كدة اخرك 30 بالكتير تجيب الـ L عليها

الـ 2 و دة الغيار التانى و الاول مع بعض بيسمح للعربية تننقل بينهم
الـ 3 و دة الغيار الاول و التانى و التالت فقط مش بتنقل للرابع
ممكن عادى و انت ماشى على الـ L او ال 2 او ال 3 تجيب ال D مرة واحدة عادى لانة دة شغال على جميع النقلات ف اى وقت عادى

6 - خلي بالك لو عايز تحافظ على فتيس عربيتك
و انت بتركن او بتقف بالعربية
متروحش جايب ال P مرة واحدة و متشدش الهاند
او تجيب ال P و تشد الهاند بعدها

الوقفة الصح بالفتيس الاوتو هو انك خلاص هتبطل اهو و تنزل من العربية ركز بقى معايا

تروح دايس فرامل و تجيب الـ N و ترفع الهاند و بعد كدة
تجيب ال P
3خطوات ... من الشمال لليمين

انت بكدة حملت على الهاند بريك و اللى وظيفتها توقف العربية
لاكن لما بتجيب ال P و بعد كدة الهاند انت كدة حملت العربية كلها بالمكنة بكلة على ترس الفتيس و مع الوقت بيتاكل و يتكسر
M⚡ss f🔥re Engine

25/01/2025



🔥

24/01/2025

⚡ 🔥

   🔥
24/01/2025


🔥

......      Watting 💪 ......
17/07/2020

...... Watting 💪 ......

Address

Cairo

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Mass Fire Engine posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share