Alfa Antikva Turku

Alfa Antikva Turku Alfa Antikva on vuonna 1983 perustettu perinteikäs antikvariaatti, joka poikkeaa divarien valtavirrasta vahvalla pop kulttuuri -painotuksellaan.

Meillä on valtavasti kirjoja, m***a myös laatusarjiksia, vinyyliä, kasetteja, elokuvia yms.

Hei, sinä joka soitit tänään ja kyselit Minidisc-soittimia. Kävin varastolla ja sieltä löytyi sekä kuvan pieni ja söpö k...
05/06/2026

Hei, sinä joka soitit tänään ja kyselit Minidisc-soittimia. Kävin varastolla ja sieltä löytyi sekä kuvan pieni ja söpö keltainen kannettava malli, että Sonyn iso ”räkkimalli”.

Jos taas olet se kaveri, joka eilen kyseli kaupalla Zatoichi -dvd:n perään, niin nyt se olisi tiskin takana sinua odottamassa. Postauksen kuvassa näkynyt kappale oli myyty, m***a varastosta löytyi toinen.

Jos olet puolestaan se, joka kyseli eilen Clint Eastwoodin Firefox-selaimesta kertovan leffan perään, niin nyt pääsin tsekkaamaan varastohyllyt ja valitettavasti sitä ei meiltä löytynyt. Pahoittelut!

Kesä etenee ja kiire lisääntyy. Se tarkoittaa sitä, että emme ehdi tsekkailemaan varastojamme ennenkuin pienellä viiveellä. Kaupalla on niin kova meininki, että keskitymme palvelemaan niitä asiakkaita, jotka ovat täällä paikan päällä ja puhelimeen vastaaminen ja viestien lukeminen jää valitettavasti kakkossijalle. Eli jos haluat kysyä, onko meillä jotain tuotetta, tee se maililla eli sähköpostilla. Siihen voimme vastata sellaisena hetkenä kun kaupalla on joku pieni hengähdystauko. Puhelimessa hommat jää aina vähän piippuun.

Heviperjantai on eri perjantai, mutt kyl tää tämän päiväinenkin ”uutuus”-kattaus lämmittää. Nine Inch Nailsin vinyylejä ...
05/06/2026

Heviperjantai on eri perjantai, mutt kyl tää tämän päiväinenkin ”uutuus”-kattaus lämmittää.

Nine Inch Nailsin vinyylejä ei näe koskaan ja jos tuossa satsissa olis tullut Downward Spiral niin se ei olisi tässä kuvassa, koska olisin vienyt sen jo kotiini.

On tuossa kuitenkin esimerkiksi Pretty Hate Machinen alkuperäinen amerikanpainos, se ihan eka ja isot kasat kaikkea Lana Del Reytä, Cutcopyä, Daniel Johnstonia, A Perfect Circleä ja Dillinger Escape Planiä. Ja vaikkei tänään varsinainen heviperjantai olekaan niin taisi sinne pari Mastodon -vinyyliäkin livahtaa.

Tämä on ollut Alfalle kaikin tavoin hyvä viikko. Turistit ovat selvästi jo saapuneet kaupunkiin. Jatketaan samaa rataa loppuviikkokin.

Kauppa auki klo 11-18, meikä koittaa tänäänkin ehtiä tekemään vähän varastohommia varastoon, m***a Aki päivystää yläkerrassa. Paljon Dreddiä ja muutakin uutta sarjista hyllyissä ja kirjapuolellakin ilahduttavan eläväistä toimintaa.

En voi sanoa olevani animen asiantuntija. 90-luvulla kun Manga Enterprises alkoi julkaista genren isoimpia leffoja VHS-k...
04/06/2026

En voi sanoa olevani animen asiantuntija. 90-luvulla kun Manga Enterprises alkoi julkaista genren isoimpia leffoja VHS-kaseteilla, minulla oli jonkinlainen pieni kokoelma, jota katselin. Noita VHS-leffojakin metsästettiin Kukunoria myöten ja ne eivät olleet edes ihan halpoja.

Itse olin samoihin aikoihin päässyt Turkuun Taideakatemiaan opiskelemaan animaatiota ja japanilainen tyyli kertoa tarinoita puhutteli enemmän kuin opintoihin kuuluneet mega-ahdistavat Jan Svankmajer ja Brothers Quay -taideanimaatiot. Tunsin löytäneeni ikäänkuin henkisen ammatillisen kotini Masamune Shirown ja Katsuhiro Otomon tuotoksista.

Viime vuosina olen koittanut hankkia ne samat opiskeluaikojen anime-leffat Patlaborista Wings Of Honneamiseen takaisin, m***a nykyformaateissa. Se ei olekaan ihan helppoa eikä varsinkaan halpaa. Jos haluaisi hyllyynsä edes perus-Akiran bluraynä siitä köyhtyy poikkeuksetta 20 euroa. Puhumattakaan sitten vähän harvinaisemmasta kamasta.

Tänään Alfassa laitellaan iso kasa uutta leffaa hyllyyn ja joukossa on jonkin verran myös erilaisia anime-bokseja. Näiden Robotech -boksien kohdalla omatkin sormet syyhysivät. En ole koskaan sarjaa nähnyt ja tuossahan olisi riittävästi tarinoita jotta niihin voisi uppoutua viikoiksi tai jopa kuukausiksi. Jättirobotit avaruudessa nimittäin kiinnostaa.

Pidän kuitenkin omat näppini kurissa kuten aina ja annetaan jonkun intohimoisemman Robotech-fanin kahmia nämä itselleen.

Kauppa auki klo 11-18. Tänään kiinnostais tehdä vähän pakollisia varastohommia ennen kesälomia ja kesäkiireitä koska sen jälkeen varastoon ei ole mitään asiaa enää ennen syksyä.

Aina jos joku postaa someen kuvan levyhyllystä, kirjahyllystä, sarjishyllystä tai leffahyllystä, ensimmäinen reaktio on ...
03/06/2026

Aina jos joku postaa someen kuvan levyhyllystä, kirjahyllystä, sarjishyllystä tai leffahyllystä, ensimmäinen reaktio on zoomailla kuvaa sormilla ja tiirailla tarkemmin, että mitäpä siellä hyllyssä on.

Sama tapahtuu myös seuraamieni divarien kuvapostausten kohdalla. Katselen mielenkiinnolla mitä kolleegoilla on tarjolla ja venyttelen sormillani kuvat lukukelpoisiksi. Hurjimmillaan lataan kuvat jopa omalle laitteelle, jotta pääsen zoomaamaan oikein kunnolla. En tiedä miksi minua kiinnostaa niin kovasti. Ehkä toivon löytäväni kuvista pitkään metsästämäni kirjan tai cd:n.

Varmasti näitä Alfankin kuvia zoomaillaan vaikka usein pyrin pitämään taustan jossain määrin blurrina ja tarkentamaan itse kohteeseen. Toki monissa postauksissa ne taustalla näkyvät epätarkat tuotteet ovat siellä ihan tarkoituksella, jotta joku ne sieltä bongaisi ja tulisi ne ostamaan. Ei silti varauksia.

Tässä tämän aamun kuvassa on pääkaupunkiseudun reissun tuliaiset. Kippasimme ne eilen Turkuun saapuessamme kaupalle ja tänään ne olisi tarkoitus hinnoitella ja saada hyllyyn. Leffaa on kolme muovilaatikollista ja ne ajattelin nostaa vielä toistaiseksi sivuun. Tänään koitan keskittyä sarjakuvien hinnoitteluun. Tässä satsissa on myös ne aiemmin mainitsemani Judge Dreddit.

Kauppa auki klo 11-18, meikä soolovuorossa ja uutta tavaraa tulee päivän mittaan hyllyyn isosti. Tähän satsiin paloi aika paljon rahaa ja tämä työllistää minut koko päiväksi. Ei siis ehkä kannata just tänään tulla kestokassin kanssa käymään.

Huh huh. Garbage oli aivan mahtava ja Shirley Manson oli samaan aikaan todella terävä, piikikäs ja hersyvän hauska. En o...
02/06/2026

Huh huh. Garbage oli aivan mahtava ja Shirley Manson oli samaan aikaan todella terävä, piikikäs ja hersyvän hauska. En ollut oikein tajunnutkaan miten skottilainen hän on, ennenkuin hän avasi suunsa puhuakseen. Älyttömän tyytyväinen, että tänne tuli lähdettyä.

Hauskinta tässä oli, että osuimme Helsinkiin just Leijonien kultajuhlien aikaan ja kävimme ennen Garbagen keikkaa Stadionin kulmilla kansanjuhlassa kuuntelemassa muutama biisi sen tapahtuman artisteja. Jotenkin sopivaa, että Garbagen lämppärinä meille toimi vain yhden Oi Beibi -hittinsä esittänyt Raptori. Saman ajan bändejähän nuo molemmat alkujaan olivat.

Tunnelmasta toiseen. Suomen lippujen liehunnasta ja Arttu Wiskarin Mökkitiestä ratikalla Kauppatorille ja maailman siisteimmälle rokkikeikalle. Allas oli keikkapaikkana tosi toimiva ja kiva. Loppuunmyydyllä keikallakaan ei tarvinnut olla aivan ihmisten iholla. Odotan jo innolla ensi kuun The Beat -keikkaa. En aina ihan viihdy Helsingissä, m***a tällä reissulla se on näyttänyt parhaita puoliaan kuten mainiota vegaanista ruokatarjontaansa.

Tänään matkan varsinainen työosuus ja yksi kotikäynti. Pahoittelut, että nämä Alfan päivitykset ovat nyt meikäläisen lomakuvia. En yhtään tiedä mitä uutta ja ihmeellistä kaupalla on tapahtunut, m***a olen varma, että siellä hyllyt tursuavat taas kaikkea uutta ja ihanaa.

Kauppa auki klo 11-18, tänään vielä Aki yksin, m***a huomenna meikä palaa taas kaupan arkeen, toivottavasti auto täynnä uutta upeaa tavaraa.

Rakastan lukea hyvin kirjoitettuja pitkiä tekstejä itselleni merkityksellisistä tai toisaalta jossain määrin tuntemattom...
01/06/2026

Rakastan lukea hyvin kirjoitettuja pitkiä tekstejä itselleni merkityksellisistä tai toisaalta jossain määrin tuntemattomista albumeista. Siksi Pitchforkin sunnuntailevyarvio oli vuosien ajan sunnuntaiaamun traditioni.

Pitchforkia en oikein jaksa enää lukea, m***a eilen törmäsin syvälle menevään tekstiin Smashing Pumpkinsin debyyttilevy Gishistä, joka täytti juuri 35 vuotta. Itse hyppäsin bändin kyytiin vasta kakkoslevy Siamese Dreamin kohdalla ja Gish on jäänyt aavistuksen etäiseksi, m***a kun olin päässyt tuon tekstin loppuun, varasin itselleni samantien juhlapainoksen Gish-vinyylistä.

Oli ihanaa lukea siitä miten nuori, m***a äärimmäisen vahvan vision omaava Billy Corgan ja toisaalta tuottajan uransa nousukiidossa oleva Butch Vig sparrasivat studiossa toisistaan esiin parhaat puolet. Gishin äänitysten jälkeen Vig lähti äänittämään toista nuorta ja nälkäistä bändiä ja juttu antoi ymmärtää, että Nevermindin kitarasoundi saikin inspiraationsa Vigin kokemuksista Corganin kanssa Gish-sessioissa.

Uskoo ken tahtoo.

Siinä Pumpkins-juttua lukiessani tajusin, että huomennahan (eli tänään) minä tulen näkemään livenä tuon - nappuloita elämäni monilla isoilla levyillä vääntäneen - ihmemiehen, kun Butch Vigin oma bändi Garbage soittaa Helsingissä. Aika ihanaa ruksata tuokin ekasta levystä asti fanittamani bändi pois bucket listiltä.

Tämä vuosi tarjoaa lukuisia tilaisuuksia toteuttaa noita unelmia kun oman ikäluokkani suosikkiartisteja ysäriltä roudataan Suomeen tasaista tahtia. Kesä on virallisesti täällä, käykää ihmiset keikoilla. Se on parasta!

Kauppa auki klo 11-18, Aki vetovuorossa. Meikä palailee yhdistetyltä työ- ja huvimatkalta vasta keskiviikkona.

Aamulenkillä Litkun kanssa kuulin ohimennen parin pyöräilevän - koulun kesäloman aloittavan - poikaporukan keskusteluja....
30/05/2026

Aamulenkillä Litkun kanssa kuulin ohimennen parin pyöräilevän - koulun kesäloman aloittavan - poikaporukan keskusteluja. He juttelivat skuuteista ja mopoista ja lopulta erotessaan toivottivat toisilleen hyvää kesää.

Jostain syystä nuo salaa kuullut keskustelut vähän herkistivät minut. Muistelin omia lapsuuden kesiä ja sitä miten ne kuluivat fillarin satulassa kun poljimme paikasta toiseen ja opettelimme keulimaan. Kuka keuli pisimmän matkan, oli kovin jätkä ja pituusmittarina toimivat koulun pihan parkkiruudut. Kävimme uimarannalla lähes päivittäin, uitimme kaarnaveneitä Rauman saaristossa ja rakensimme majan puuhun.

Lapsuuden kesät olivat loputtoman pitkiä ja ihmisen parasta aikaa. Antaisin mitä tahansa päästäkseni takaisin noihin huolettomiin aikoihin, jolloin ei mikään murhe painanut. Se on se mitä tavoittelemme kun ostamme kesämökin, m***a pian huomaamme, että mökistä onkin aika paljon vaivaa.

En ole ainoa, joka ikuisesti kaipaa takaisin noihin päiviin. Goonies, Stand By Me, E.T., Breakfast Club, Super 8 ja oikeastaan liki kaikki omat lempielokuvani sijoittuvat tuollaiseen ajankohtaan. Hollywood on nähnyt markkinaraon ja takonut lapsuuden kesistä miljoonatuotot.

Onnea tänään valmistuville ja koulunsa päättäville! Jos olet nuori ja sinulla on edessäsi koulun kesäloma, nauti siitä ja syleile sitä kaikin voimin. Näitä kesiä tulet ikävöimään koko loppuelämäsi.

Toukokuu on perinteisesti meille vähän heikko kuukausi. Säät alkavat olla jo kesäisiä ja ihmiset istuvat mieluummin tera...
30/05/2026

Toukokuu on perinteisesti meille vähän heikko kuukausi. Säät alkavat olla jo kesäisiä ja ihmiset istuvat mieluummin terasseilla kuin tulevat pölyiseen antikvariaattiin. Toisaalta rahat jemmataan mieluummin valmistujaislahjoihin kuin omiin harrastuksiin. Vasta kesälomasesongin alkaminen tuo turistit ja vuoden kiireisimmän sesongin.

Silti eilinen heviperjantai siivitti meidät uuteen ennätykseen. Kuten aika usein olemme voineet kuukauden lopulla sanoa, tämä oli Alfan paras toukokuu koskaan. Ja vielä on tämä yksi päivä jäljellä. Liiketilan neliöt asettavat pikkuhiljaa jo rajat kasvulle, m***a näissäkin puitteissa olemme onnistuneet kasvamaan joka vuosi ihan pikkaisen. Nykyisin ne huonoimmatkin kuukaudet ovat järjestään parempia kuin ensimmäisen Alfa-vuoteni huippukuukaudet. Aika hienoa ja kiitos siitä kuuluu teille, asiakkaat!

Eilen ostimme pikkukasan vähän harvemmin näkyvää kasettitavaraa. Nämä ovat juuri sellaista kamaa, jota itse keräilin kasettikeräilyni kuumimpina vuosina. Radioheadia, Massive Attackia ja Pearl Jamia kasettina! Wow! Vaikea uskoa, että tuollaisia on edes tehty. Toki tuossa on myös muuta perushyvää Kate Bushia ja Jean Michel Jarrea.

Ehkä yllättävimmät kasetit tässä satsissa ovat kuitenkin nuo muutamat räppijutut. Silloin kun itse keräilin kasetteja tosissani, tuntui ettei Suomesta löydy muuta kuin MC Hammeria tai Vanillla Iceä kasettina. Kaikki ns. ”kunnollinen” räppi loisti poissaolollaan.

Kauppa auki klo 10-15, eilisiä hevilevyjä vielä runsaasti jäljellä ja moneen muuhunkin hyllyyn on tullut taas lisäyksiä. Piipahda käymään!

Vielä eilen oli sellainen tilanne, että olin lukenut Richard Osmanin (joka sivumennen sanoen on Sueden basistin Mat Osma...
29/05/2026

Vielä eilen oli sellainen tilanne, että olin lukenut Richard Osmanin (joka sivumennen sanoen on Sueden basistin Mat Osmanin veli.) Torstain murhakerho -dekkarisarjasta ekat kaksi osaa ja olin suurella vaivalla onnistunut haalimaan hyllyyni sarjan nelosen ja vitosen.

Hutiluoti eli kolmoskirja puuttui välistä ja koska noissa on jossain määrin jatkuva isompi juoni, metsästin kolmosta joka paikasta, että pääsisin lukemaan sarjan loppuun.

Juuri kun olin aikeissa kirjoittaa kaupan someen postauksen ja ruinata jotakuta asiakastamme tuomaan omansa, Aki laittoi eilen iltapäivästä mulle kuvan kirjasta. Joku oli tuonut sen ihan pyytämättä. Ihanaa!

Olen viihtynyt tuon kirjasarjan parissa. Eivät ne mitään suurta kirjallista neroutta esittele, m***a hahmoista on kahden kirjan (ja elokuvan) myötä tullut rakkaita ja tarinoissa on tiettyä imua. Eipä nuo tällä hetkellä ahmimani Dungeon Crawler Carl -kirjat nekään toisaalta mitään Dostojevskiä ole.

Minulla oli joka tapauksessa suoranainen pakkomielle saada nuo hyllyyni ennen kesälomaa koska ajatus noiden kirjojen lukemisesta riippumatossa mökillä ja mainio juoma apupöydällä tuntui tavoittelemisen arvoiselta.

Tulin kolmoskirjasta kovin onnelliseksi ja siksi ajattelinkin muistutella, että harva asia onnellistaa ihmistä niin paljon kuin pitkään metsästetty levy, leffa, kirja tai sarjis. Ehkä lahjakortti, jolla voi tuollaisen kulttuurituotteen hankkia. Nyt kun on lahjakorttien sesonki, niin meiltäkin sellaisia saa ja niillä korteilla saa kokonaisia (käytettyjä) maailmoja joihin upota. Lahjakortti best!

Viime päivinä on tullut mietittyä jonkin verran rajoitettuja painoksia.Eilen illalla oltiin Litkun kanssa taas Kasiraida...
29/05/2026

Viime päivinä on tullut mietittyä jonkin verran rajoitettuja painoksia.

Eilen illalla oltiin Litkun kanssa taas Kasiraidassa kuuntelemassa ennakkoon tänään ilmestyvä ja noin 13 vuotta odotettu uusi Boards Of Canada -levy. Tuohon tapahtumaan piti ennakkoon varata paikka sillä oli pelko, että tila ratkeaa liitoksistaan kun kiinnostuneita on niin paljon. 13 vuotta sitten järkättiin kaverin kanssa edellisen albumin ennakkokuuntelutilaisuus Dynamossa. Paikalla oli minä ja tuo kaverini. Ehkä pari satunnaista tuopin kallistelijaa. Niin ne ajat muuttuu.

Olin varannut levystä värivinyylin koska BOCin kohdalla tuo ei ole koskaan aiemmin ollut mahdollista. Hinta oli reilusti korkeampi, m***a pakkaus oli myös reteämpi ja kun avasin sen, sisältä löytyi ylimääräinen flexidisc, jolla oli yksi biisi, jota muilla versioilla ei ole. Wow! Huhu kertoo, että tämä värivinyylipainos on rajattu ja saatavilla vain lyhyen aikaa.

Usein Record Store Day -tuotteiden kohdalla näkee rajattuja numeroituja painoksia, m***a niiden painosmäärät voivat olla jopa 8000 kpl. Vaikka planeetallamme asuu aika hitosti porukkaa, tuntuu tuollainen limited edition vinyyli aika rajattomalta. Tuota kuvan Slayer Show No Mercy -spessua on vertailun vuoksi painettu 6000 kappaletta.

Thrash-metal päissäni huomasin alkuviikosta, että Sanctuaryn Refuge Deniedista on tullut tässä kuussa uusi vinyylipainos. Sen jälkeen huomasin, että Äxässä on sellainen varastossa ja tilasin sen välittömästi. Intoillessani katsoin olisiko myös Into The Mirror Blackistä tullut samalla uusi painos, m***a sen edellinen vinyylipainos on vuodelta 2020 ja se on oikeasti rajoitettu 300 kappaleen erä. Pistin silti tilauksen toiveikkaana sisään. Kuusi vuotta vanha pieni erä loistavasta älppäristä on taatusti myyty loppuun, m***a jos joku sen minulle pystyy kaivamaan, niin Äxän väki. Ei olisi eka kerta.

Hevipäivä! Tilipäivä! Pääpäivä! Kauppa auki klo 11-18. Hevien lisäksi hyllyissä monensorttista uutta kirjaa.

Osoite

YliopistonKatu 38
Turku
20100

Aukioloajat

Maanantai 11:00 - 18:00
Tiistai 11:00 - 18:00
Keskiviikko 11:00 - 18:00
Torstai 11:00 - 18:00
Perjantai 11:00 - 18:00
Lauantai 10:00 - 15:00

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Alfa Antikva Turku :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Alfa Antikva Turku :lle:

Jaa