18/06/2026
Snoeien maar ๐โ๏ธ
Niet alleen de Nordmann kerstbomen lopen we bij langs. Ook alle Omorika's snoeien we weer in model. ๐ช
Zoals je kan zien op de 1e foto is de boom niet helemaal mooi in kegelvorm ๐บ๏ธ zoals we ze eigenlijk willen hebben. Daarom lopen we elke boom bij langs om de uitstekende takken te snoeien.
We kijken welke er uitsteekt, om deze vervolgens af te knippen. In tegenstelling tot bij de Nordman kan dit bij Omorika's absoluut geen kwaad, deze groeien snel waardoor het afgeknipte puntje weer een mooi eindknopje vormt. Wat we er ongeveer af halen zie je goed in foto 2.๐
Ook halen we vaak een stukje van de piek af. Wanneer je dit doet, remt de groei naar boven en gaat de energie wat meer in de breedte takken. Ook heb je zo een mooiere boom met een piek die past bij zn grootte.
Een kerstboom in kegelvorm zoals we ze graag zien is dan ook het resultaat, zie foto 3 ๐คฉ
Dit snoeien doen we voor een groot deel met een heggenschaar: met de hand ๐
Machinaal is ook een goede optie en wat lichter voor ons zelf. Maar op deze manier kan je de beste kwaliteit uit de kerstboom halen.
Want in de kerstbomen wereld zeggen we dan ook: we snoeien de euro's eraan ๐คญ ookal kost het veel tijd, dit word absoluut terug verdiend als je zo prachtige kwaliteits bomen neer kan zetten. Echt vakwerk! ๐